Werkervaring


Zoals je misschien al hebt gelezen onder de kop “wie ben ik” heb ik drie maanden gewerkt als sloper bij de firma Dusseldorp.


Werkplek


In deze periode ben ik met name actief geweest in Deventer in de Rivierenbuurt, aan de Maasstraat en de Amstellaan. In dit gedeelte moesten een drietal portiekflats en een plukje rijtjeshuizen plus alle opstallen zoals bergingen en schuurtjes tegen de vlakte. Mijn taken bestonden met name uit het strippen van de woningen. Dat wil zeggen het slopen van al het kleinhout zoals lambrisering, schrootjes, achtergelaten meubilair en uiteraard de keuken.


Vrijmaken asbest


Ook het vrijmaken van al het asbesthoudend materiaal was mijn werk. In oude woningen zit bijvoorbeeld vaak asbest in de ventilatiekoker. Deze zit aangesloten op de WC en de keuken om daar te ventileren en dan zit er vaak een vierkant asbestplaatje in om de ventilatie te regelen. Om bij dit plaatje te komen moest er eerst een gat geslagen worden in de bakstenen koker. In sommige woningen waren nog asbesthoudende afvoerpijpen aanwezig van de afvoer van het vuile water van de WC. Deze moest ik vrijmaken.


Asbestverwijderen


Verder bestonden mijn werkzaamheden uit het verwijderen van deze asbesthoudende onderdelen. Mocht je geïnteresseerd zijn hoe dat in zijn werk gaat, dan verwijs ik je graag door naar de “Hoe? Zo!” pagina in het hoofdmenu.


Kraanhulp


Vaak moest ik ook ondersteunen bij de kraan tijdens de daadwerkelijke sloop. Ondanks dat er al een hoop hout uit de woningen is gesloopt, blijft er doorgaans toch een hoop hout in het pand achter, denk maar eens aan het dakbeschot en alle kleine panlatten waar de dakpannen op hebben gelegen. Dit hout is vaak zeer uitgedroogd en dus zeer bros en breekt vaak in vele stukken. Om al deze kleine stukjes met de sorteergrijper uit het puin te vissen is voor de kraanmachinist gewoonweg niet te doen en zo verliest de kraanmachinist kostbare tijd. Vaak moest ik dus met de hand al het kleinhout tussen het puin weghalen en op een schone plek bij elkaar leggen/gooien zodat de machinist in één keer met de sorteergrijper alles in de container kon gooien.


Einde carieëre


Er kwam ook snel een einde aan mijn carrière bij Dusseldorp. Het was de bedoeling dat ik bij Dusseldorp DTA’er zou worden, zo bleek later. DTA staat voor Deskundig Toezichthouder Asbestsanering. Aangezien ik dit niet zag zitten, mede omdat de opleiding zeer pittig is en het werk een zéér grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt, dag in dag uit, heb ik hier hiervoor bedankt. Ik heb nog voorgesteld om ander werk te gaan doen in de sloop, waarbij te denken valt aan het besturen van de Bobcat of een kraan, maar dat heeft verder geen vervolg gehad.

Werkervaring